مخازن اکسیژن مایع

آریل صنعت سپاهان

اکسیژن مایع


اکسیژن مایع  یک مایع برودتی است، به این معنا که نقطه جوش معمولی آن از منفی ۹۰ درجه سانتیگراد کمتر می باشد. دمای آن حدود منفی ۱۸۰ درجه سانتیگراد می باشد..

از گاز اکسیژن به صورت مایع اکسیژن نیز استفاده می شود، ولی بیشتر به صورت مایع ذخیره سازی می شود، زیرا در این صورت از اشغال بیش از حد فضا جلوگیری می شود. علاوه بر این از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

با استفاده از مخزن ذخیره کرایوژنیک به همراه چندین تبخیر کننده و یک سیستم مدیریت فشار می توان اکسیژن مایع را به صورت گاز ذخیره  و استفاده کرد. برای ذخیره کردن شرایط و لوازم به خصوصی وجود دارد.

در کسب و کار از مایع اکسیژن به عنوان گاز  صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین در عرصه صنعتی و پزشکی کاربرد زیادی دارد.

مهم ترین و بهترین وسیله ای که با استفاده از آن می توان اکسیژن را به صوت مایع ذخیره سازی کرد، استفاده از محفظه یا مخازن مخصوص می باشد، همان طور که گفتیم کپسول ها در حجم های مختلفی تولید می شود. مانند:  کپسول های با سایز بزرگ ۴۰ لیتری تا مخزن های ۱ لیتری.

کاربردهای اکسیژن مایع

اکسیژن مایع یکی از اشکال فیزیکی گاز اکسیژن است که به رنگ آبی کم رنگ است در بیمارستان، صنایع غذایی، صنعت فولاد، پالایشگاه ها، پرورش آبزیان و ساخت لوازم جابی از آنها استفاده می شود. از این ماده در صنایع هوافضا به عنوان عامل اکسنده برای موتور پیشران فضاپیماها استفاده می‌شود.

دمای میعان اکسیژن حدود ۱۸۲- درجه سانتی گراد است. به دلیل اختلاف دمای زیاد بین اکسیژن مایع و محیط اطراف حتی در زمستان هم ایزوله سازی مخزن از محیط اطراف ضرورت دارد.

در ذیل به چند نوع کاربرد مخازن اکسیژن مایع اشاره میکنیم:

  • بیمارستانها و مراکز درمانی
  • برشکاری هواگاز و لیزرو cnc
  • ساخت مواد منجره
  • سوخت موشکها
  • جوشکاری
  • صنایع شیمیایی و پتروشیمی
  • کاغذسازی
  • و تولیدکنندگان شیشه و بلور
  • ذوب فلزات
  • تولیدکنندگان فولاد و آهن
  • کارخانجات مواد غذایی

ویژگی های مخزن اکسیژن مایع

تانک اکسیژن مایع به صورت نارسانا طراحی و ساخته می شود تا از نفوذ گرما به درون مخزن جلوگیری شود. این مایع که یک مایع برودتی است، نسبت به کم ترین حرارتی حساس است و سریعا تبخیر می شود.

اکسیژن به صورت مایع بسته به مقدار مورد نیاز کاربر، در چندین نوع ظرف مختلف برای ذخیره سازی و نیز حمل و نقل استفاده می شود. انواع کانتینرهای مورد استفاده عبارتند از: دوار، سیلندر مایع برودتی و مخزن ذخیره برودتی. مقادیر ذخیره از چند لیتر تا هزاران گالن متفاوت است.

به علت این که امکان نشت گرما همیشه وجود دارد، تبخیر مایع اکسیژن به طور مداوم صورت می گیرد. نرخ تبخیر بسته به نوع طراحی ظرف و حجم محصول ذخیره شده، متفاوت می باشد. بنابراین مخزن اکسیژن مطابق با کد و مشخصات قابل اجرا برای دما و فشارهای مورد نظر، طراحی و ساخته می شوند.

مخازن مایعات گازی از مواد با مقاومت بالا ساخته می‌شوند که در برابر درجه حرارت بالا و فشار شدید بتوانند مقاومت کنند. مایع کرایوژنیک به دلیل اینکه باید از گرمای اطراف محافظت شود بایستی در ساخت مخازن این گازها از مواد تخصصی استفاده می‌شود. همچنین بایستی این مخازن سبک بوده و فضای کمی را اشغال ‌کنند. مخزن یا فلاسک اکسیژن مایع برای نگهداری گاز به صورت مایع استفاده می شود.


مخازن اکسیژن مایع آریل صنعت سپاهان

مخازن اکسیژن مایع آریل صنعت دارای استاندارد مورد قبول استاندارد ایران بوده و توسط شرکت های بازرسی تست و تایید می شوند. مخزن اکسیژن مایع دارای استاندارد EN اروپا است.

این مخزن به دلیل عایق بودن باعث عدم نفوذ و انتقال حرارت به داخل مخزن می شود. اکسیژن مایع همان حالت گاز است که در دمای منفی 196 درجه به روش تقطیر جزء به جزء تبدیل به مایع می شود. این مخازن در سایز های 2.5 لیتری تا سایز 800 لیتری موجود و قابل ارائه می باشند.

اجزا مخازن اکسیژن مایع

در ساخت این مخازن قطعات و تجهیزات به صورت زیر به کار می رود:

مخزن یا کپسول: محفظه ای به شکل استوانه ای یا دایره ای است که اکسیژن را انباشته می کند.

فشارسنج: فشار سنج به این منظور استفاده می شود که میزان فشار داخل مخزن مشخص باشد.

شیر آلات: استفاده از شیر تنظیم کننده خودکار  باعث می شود، مایع داخل مخزن قبل از اینکه توسط فشار سنج نمایان شود، فشار آن را کاهش بدهد.

سطح سنج: با کمک جریان سنج به این پی می برید که چه مقداری از اکسیژن استفاده شده است.

نحوه کار با مخزن کرایوژنیک

برای استفاده از این مخازن، آن را بر روی یک فنداسیون محکم نصب می کنند. از این محفظه یک خط لوله برای انتقال سیال از مخزن به بیرون وجود دارد.

در دمای بسیار پایین یعنی -186 درجه سانتیگراد نقطه میعان اکسیژن است و با تبدیل فاز گاز به مایع، حجم آن بسیار کاهش می یابد. لذا عایق بودن مخزن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در این مخازن المان کاربردی به نام کنترل مایع وجود دارد که به افراد اجازه تشخیص میزان مایع اکسیژن باقی مانده در مخزن می شود.

نحوه عملکرد مخازن اکسیژن مایع

مخزن اکسیژن مایع تجهیز ایستایی است که بدون نیاز به برق و اپراتور کار می کند.
نحوه کار کرد این مخازن به این صورت است که ابتدا مخازن اکسیژن مایع بر روی فنداسیون نصب می گردد و با استفاده از ماشین‌های حمل اکسیژن، اکسیژن به صورت مایع در درون مخزن شارژ میگردد. با باز کردن شیر، جریان با فشار تنظیم شده در خط لوله به سمت محل مصرف جریان می‌یابد و از این طریق به بخش های مورد نیاز مصرف کننده انتقال پیدا می کند.
تنها فعالیت مورد نیاز در این زمان چک کردن هفتگی گیج سطح سنج مایع است که نشان دهنده درصد پر بودن مخزن است. در صورتی که این گیج مابین %20 تا %30 را نمایش می‌داد، باید شارژ بعدی سفارش داده شود. خلوص اکسیژن در این شرایط ثابت خواهد بود و با توجه به رگلاتور فشارساز افت فشار حتی در بالاترین میزان مصرف وجود ندارد.
تجهیزاتی که بر روی مخزن نصب می‌شود به سه دسته کلی تقسیم می‌گردد:
1-تجهیزات مورد نیاز برای شارژ: این موارد شامل دو عددشیر شارژ ، یک عدد شیر سر ریز مایع
2-تجهیزات مورد نیاز برای بهره برداری: یک عدد شیر برداشت مایع (مصارف روزانه بیش از 60 کپسول) ،یک عدد شیر برداشت گاز
3-تجهیزات کنترل: یک عدد لول گیج (نشان دادن میزان مایع داخل مخزن)، یک عدد گیج فشار، یک عدد رگلاتور تنظیم فشار و دو عدد شیر، سه عدد تجهیز ایمنی، وکیوم پرت (کلیه این تجهیزات در زمان نصب و راه اندازی تنظیم می گردد و بعد از آن نیاز به فعالیت جانبی ندارد)

مزایای خرید مخزن کرایوژنیک اکسیژن مایع

از مزایای مخزن کرایوژنیک شرکت آریل صنعت میتوان به عدم نیاز به تعمیرات و سرویس دوره ای، بدون سر و صدا بودن، بدون نیاز به برق، درصد خلوص بالای 99، بدون نیاز به راه اندازی و بدون نیاز به محل نگهداری مسقف، کارکرد پیوسته و فشار پایین و ایمن اشاره کرد.

نیاز به شارژ دوره ای اکسیژن مایع و هزینه اولیه بالا از چالش های استفاده از این مخزن میباشد که قابل ذکر است هزینه ی اولیه با توجه به راندمان و کارایی سیستم در زمان کمی باز خواهد گشت هر چند در ابتدا هزینه ی بالایی برای مخزن کرایوژنیک پرداخت میشود ولی با توجه به اینکه هزینه های شارژ حدود 2.5 برابر کمتر از کپسولهای گاز می باشد این هزینه اولیه طی مدت کوتاهی بازمیگردد. ضمن اینکه باعث افزایش راندمان کار و کیفیت کاری صنایع میشود و همچنین از نظر زمانی به دلیل اینکه بازه زمانی یک ماهه شارژ میشود برای پیشبرد اهداف صنایع کمک بزرگی میکند.


مخازن اکسیژن مایع آریل صنعت سپاهان

مخزن کرایوژنیک به علت پایین بودن فشار کاری و دمای فراسرد آن ، خطر انفجار ندارد و لذا از نظر ایمنی بسیار مناسب تر از کپسول های گازی است. عموما عمر طولانی دارند و نیازی به شارژ هر روزه آن ها نیست.

قیمت: هزینه شارژ مخزن کرایوژنیک به طور میانگین نصف قیمت شارژ کپسول است.

تعویض و حملمخازن کرایوژنیک یک بار در محل نصب می گردند و با استفاده از ماشین های حمل در بازه طولانی تر (1 تا 2 بار در ماه) شارژ می گردند، این در صورتی است که کپسول ها عمدتا” به صورت روزانه یا هفتگی حمل و شارژ می گردند.

 تعمیرات و نگهداری: کپسول ها به لحاظ ایمنی بدنه و متعلقات آن باید به صورت دوره ای تست شوند که این امر در مخازن ثابت وجود ندارد.

فشار کاری: فشار کاری مخازن بر حسب نوع کارکرد تنظیم می گردد و این فشار دوئر حدود 10 الی 20 (بار) می باشد ولی کپسول ها با فشار های 120 بار تا 200 (بار) پر می شود که این خود به معنای ریسک بالای کار با آنها است.

عمر عملکرد بالا (بیشتر از 30 سال)

نیاز به برق و راه اندازی ندارد

بدون ایجاد سر و صدا

خلوص بالای 99 درصد

بدون نیاز به اپراتور و…

جهت استعلام مخازن اکسیژن مایع با آریل صنعت سپاهان

 از طریق واتساپ 09330068333 با ما در تماس باشید.

چرا مخازن اکسیژن مایع آریل صنعت سپاهان

آریل صنعت مفتخر است خدمات فروش مخازن کرایوژنیک را برای شما به انجام برساند. شرکت آریل صنعت  یکی از بهترین تولید کنندگان مخازن کرایوژنیک و فروشنده اصلی در بازار تجهیزات کرایوژنیک است.

یکی از مهم ترین مزایای سفارش و خرید مخازن کرایوژنیک از شرکت آریل صنعت، قیمت رقابتی آن است که تا 60 درصد مناسب تر قیمت نمونه‌های خارجی آن می باشد. علاوه بر مشاورهای لازم پیش از سفارش و خرید، ساخت، نصب و راه اندازی انواع مخازن کرایوژنیک( cryogenic) توسط گروه صنعتی آریل انجام می شود. این شرکت همچنین مفتخر است خدمات پس از فروش مخازن کرایوژنیک را نیز برای شما به انجام برساند.

در گروه صنعتی آریل صنعت این مخازن با توجه به نیاز کارفرما در حجم ها و فشار کاری گوناگون، طراحی و ساخته می شوند. شما می توانید برای داشتن این مخازن با مشاورین ما در آریل صنعت تماس بگیرید.

برای خرید مخزن اکسیژن مایع کافی است با ما تماس بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن، استعلام این مخازن برای شما ارسال گردد.

جهت استعلام فروش مخازن اکسیژن مایع با آریل صنعت از طریق واتساپ 09330068333 در تماس باشید.

مخزن اکسیژن مایع