مخازن حمل کرایوژنیک

آریل صنعت سپاهان

مخزن حمل کرایوژنیک


مخزن حمل کرایوژنیک یا همان مخزن مادون سرد (دوئر) جهت حمل و نقل گازهای صنعتی و پزشکی به صورت مایع در دمای بسیار پایین مانند 150- درجه سانتی گراد و حتی در دماهای پایین تر کاربرد دارد.

این مخازن از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. این لایه‌ها به گونه طراحی و ساخته شده است که کمترین تبادل دمایی را با محیط اطراف داشته باشد. قسمت داخلی این  مخزن از جنس استنلس استیل و لایه خارجی آن از فولاد کربن است. خاصیت این مخازن در این است که دمای داخلی آن 196- درجه سانتی گراد و دمای مخزن خارجی آن 50+ درجه سانتی گراد می‌باشد. نگهداری از این مخازن بدون نیاز به مصرف برق و انرژی می‌باشند.

موارد مصرف و کاربرد مخازن کرایوژنیک

مخازن کرایوژنیک در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند و برای حمل و نگهداری گازهای اکسیژن مایع، نیتروژن مایع، آرگون مایع و co2 مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی و ساخت این مخازن به تکنولوژی پیشرفته و دانش تخصصی نیاز دارد به همین دلیل خرید مخازن کرایوژنیک از هر تولیدکننده‌ای جایز نیست. این مخازن همچنین برای نگهداری و انتقال مواد غذایی استفاده می‌شود. دیگر کاربردهای این مخازن در صنایع نفت و گاز، هوافضا، انرژی های نوین، حفاری، بتن ریزی، عملیات حرارتی سرد، تامین اکسیژن در بیمارستان‌ها می‌باشد.

مخازن مورد استفاده در واحدهای صنعتی با ظرفیت های 10 تن و 20 تن و فشار کاری 2.5 تا 12 بار می باشد و در دمای بسیار بالا کاربرد دارد. به گونه ای که اگر مقدار زیادی یخ در این مخازن ذخیره کنید پس از 14روز خروجی از مخزن، آب یخ خواهد بود.

مخازن مورد استفاده در مجموعه های صنعتی معمولا با ظرفیت ها و فشارهای  کاری متنوع می باشد.

انواع مخازن حمل کرایوژنیک

مخازن حمل کرایوژنیک به دو صورت سمی تریلر و ایزو تانک می باشند.

ایزو تانک: این مخازن بر روی یک شاسی آهنی به صورت افقی  قرار می‌گیرند و می توان آنها را بر روی تریلر و کامیون به صورت موقت قرار میگیرند.

سمی تریلر: این مخازن بر روی شاسی حمل به صورت افقی قرار می گیرند و با استفاده از اسب کشنده جا به جا می‌شوند. از مزایای این نوع مخازن قابلیت حمل و استقرار در یک محیط کوچک تر نسبت به سمی تریلر است، قیمت کمتر این مخازن با نمونه مشابه سمی تریلر از مزایای دیگر این نوع مخزن می باشد.

مخازن حمل با کیفیت باید روزانه کمتر از 1%  پرت داشته باشند.

به دلیل اینکه این مخازن برای حمل گازها به صورت مایع استفاده می شوند و عموما بدون وقفه در حال کار کردن هستند و مداوم در جاده‌ها با انواع ضربه‌ها و شرایط غیر طبیعی مواجه هستند باید با کیفیت و خلوص بالایی ساخته شوند.

کیفیت جوشکاری، تست های مختلف غیر مخرب و انتخاب نوع و ضخامت متریال و خلوص مواد مصرفی در این مخازن از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

طراحی و ساخت این مخازن نیاز به تکنولوژی پیشرفته و دانش تخصصی خواهد داشت به همین دلیل خریداری مخازن کرایوژنیک از هر تولیدکننده‌ای و یا حتی به صورت دست دوم به صرفه و مناسب نیست.

نکات مهم درانتخاب مخزن حمل کرایوژنیک

طرح توسعه و پیشرفت مجموعه: به دلیل عمر 40 ساله مخازن حمل کرایوژنیک بهتر است که حداقل این طرح  تا 5 سال آینده در نظر گرفته شود.

با توجه به نوع استفاده باید مخزن سمی تریلر و یا ایزوتانک انتخاب گردد.

برای واحدهایی که جابجایی روزانه اهمیت ویژه‌ای دارد نمونه ایزوتانک مناسب تر می باشد. زیرا در صورت خراب و یا پنچری ماشین مخزن را می توان با ماشین حمل دیگری جابجا نمود.

از سمی تریلر در مواردی که تناژ بالای مایع کرایوژنیک در حال حرکت مهم باشد بیشتر استفاده می گردد، دلیل آن محدودیت وزن کلی ماشین با مایع می باشد.

نحوه بارگیری مخازن کرایوژنیک

جا به جایی، حمل و نقل و همچنین بارگیری مخازن کرایوژنیک متحرک یا کرایوژنیک تا رسیدن به مقصد توسط موبایل تانک، ایزوتانک و سمی تریلر ها در حجم و فشارهای مختلف صورت می گیرد.

بارگیری از مخازن کرایوژنیک توسط وپورایزر یا مبدل حرارتی صورت می گیرد.

بدین صورت که با استفاده از جریان هوا، گازهای مایع داخل مخزن را میتوان با مبدل حرارتی یا همان وپورایزر به حالت گازی تبدیل کرد. نکته قابل توجه در این روش این است بدون دخالت نیروی برق و تنها با دخالت جریان هوا اتفاق می افتد. در ساخت این مخازن تمامی تست های لازم نظیر آنالیز متریال، کنترل مونتاژ، تست رادیوگرافی و… انجام می‌شود تا خروجی آن از لحاظ کیفیت و ایمنی قابل اعتماد باشد.

آریل صنعت سپاهان به عنوان یکی از تولید کنندگان داخلی مخازن قابل حمل کرایوژنیک، با تکیه بر علم و فناوری های روز دنیا و همچنین کیفیت و قیمت رقابتی در برابر نمونه‌های داخلی و خارجی با تیمی متشکل از متخصصین و مهندسین با تجربه در زمینه طراحی و ساخت مخازن کرایوژنیک قابل حمل در خدمت صنایع مختلف در ایران و کشورهای مختلف می‌باشد.

چرا خرید مخزن دست دوم توصیه نمی شود؟

در خرید مخازن کرایوژنیک دست دوم ابتدا باید به چند نکته توجه کرد اول اینکه مدل‌های موجود در بازار از نمونه‌های مستعمل روسیه و ترکیه و اروپا هستند.

این مخازن عمر کارکرد مفید خود را گذرانده‌اند و بعد از آن به ایران منتقل شده‌اند و یا مخازنی هستند که در ایران کارکرده و به دلیل معیوب بودن به فروش می رسند. به دلیل اتمام عمر کارکرد مفید این مخازن نسبت به مخازن جدید استفاده از این تجهیز توصیه نمی شود.

آیا مخزن دست دوم میتواند مشکل ساز باشد؟

مخازن کرایوژنیک دو جداره هستند و به این دلیل  امکان تست های غیر مخرب (UT-RT-PT) بر روی آنها امکان پذیر نیست پس نمیتوان از وضعیت مخزن داخلی به درستی آگاه شد.

در مواردی که مخزن با انجام تست فشار به فروش می‌رسد می تواند در مخزن داخلی ترک وجود داشته باشد

و بعد از چند سیکل یا چند ماه کارکرد این ترک رشد کرده و خلا بین دوجداره را از بین ببرد. در این شرایط مخزن با یک مخزن تک جداره تفاوتی ندارد.

آیا خرید مخزن دست دوم مقرون به صرفه است؟

با توجه به موارد گفته شده در بالا اگر مخزن نیاز به تعمیرات داشته باشد و عیب در مخزن داخلی باشد باید مخزن های داخلی و خارجی  کاملا از هم جدا شود تا رفع عیب انجام گیرد و این پروسه مشابه مراحل ساخت یک مخزن نو می‌باشد که بسیار پرهزینه می باشد.

مراحل ساخت مخزن کرایوژنیک استاندارد:

امروزه به صورت آنلاین میتوانید این مخازن را با هر حجم و ابعادی که می خواهید تهیه کنید. برای خرید و اطلاعات بیشتر با کارشناسان آریل صنعت از طریق واتساپ با شماره 0933006833 در تماس باشید.