مخزن co2 مایع در صنایع غذایی

کاربرد مخزن co2 مایع در صنایع غذایی

مخازن دی اکسید کربن مایع LCO2

دی اکسید کربن ( CO2 )


کربن دی‌اکسید، دی‌اکسید کربن یا گازکربنیک با فرمول شیمیایی CO2 از ترکیب کربُن با اکسیژن به دست می‌آید. میزان خلوص گاز کربن دی اکسید در صنایع مختلف متفاوت است. گاز دی اکسید کربن از از فرآیندهای تخمیر، کوره های آهکی، در چشمه های طبیعی گاز کربن دی اکسید و جریان های گاز از عملیات شیمیایی و پتروشیمی، نیروگاه ها و پالایشگاه‌ها به وجود می آید.

کاربرد دی اکسید کربن در مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها

دی اکسید کربن CO2 در صنایع غذایی برای انجماد سریع، انجماد سطحی، سرمازدگی در حمل و نقل مواد غذایی استفاده می شود. در تونل‌های انجماد و فریزرهای مارپیچی، مایعی با فشار بالای گاز دی اکسید کربن به آنها تزریق می شود.

آن مایع با ترکیب شدن با گاز دی اکسید کربن ، به یخ خشک یا برفک تبدیل میشود که سطوح محصولات غذایی را در بر می گیرد.

از این گاز برای گازدار کردن نوشابه های گازدار و دلسترها و برای جلوگیری از رشد قارچی و باکتریایی استفاده می شود.

دی اکسید کربن مایع، حلال خوبی برای بسیاری از ترکیبات آلی است و از آن برای کافئین زدایی قهوه استفاده می شود. از این گاز می توان برای جابجایی هوا در حین  بسته‌بندی کنسروها نیز استفاده کرد.

تولیدکنندگان با استخراج گاز دی اکسید کربن، از آن برای جداسازی و تصفیه کنسانتره عطر و طعم استفاده می کنند.

دی اکسید کربن، تاثیر تثبیت کننده ای بر روی اتیلن اکسید دارد و خطر انفجار را کاهش می دهد.

کاربرد کربن دی اکسید در صنایع غذایی

کربن دی اکسید به طور گسترده در صنایع غذایی استفاده می شود. دی اکسید کربن CO2 در صنایع غذایی در صنعت نوشیدنی برای کربناته کردن نوشیدنی های غیرالکلی استفاده می شود، همچنین در تولید آبجو، شراب و شامپاین. در حالیکه دی اکسید کربن مایع به طور گسترده برای منجمد کردن گوشت، مرغ، سبزیجات و میوه‌ها استفاده می شود.

علاوه بر این مواد غذایی موجود در بسته‌بندی‌ها، با ایجاد فضایی از دی اکسید کربن در داخل بسته، تازه می‌مانند.

منجمد کردن با دی اکسید کربن

CO2 در انجماد موادغذایی

این گاز برای منجمد کردن محصولات غذایی مثل مرغ و گوشت و سبزیجات و میوه ها، سرد کردن و نگه داشتن شرایط ایده‌ ال در حین حمل و نقل محصولات استفاده می شود. این عمل عمر مفید محصولات را زیاد می کند و همچنین طعم غذا را حفظ می کند. بسته‌بندی محصولات غذایی در صورتیکه شامل گوشت باشند، ( در حین پروسه ) برای جلوگیری از فعالیت باکتریایی و آلوده شدن در حین برش و سایر عملیات. نیازمند این است که دما پایین باشد

برای مثال در حمل و نقل بستنی و سایر مواد غذایی منجمد برای ایجاد سرما از یخ خشک (شکل جامد دی اکسید کربن) استفاده می‌کنند.

همچنین در کشتارگاه‌ها پس از ذبح دام و طیور و آماده سازی نهایی، برای حفظ شرایط بهداشتی و انتقال به سردخانه‌های موقت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

CO2 در صنعت شیرینی و شکلات سازی

صنعت شکلات سازی یکی دیگر از زمینه‌های کاربرد CO2 می‌باشد، به طوری که برخی از محصولات با دی اکسید کربن فشرده می‌شوند (هنگام حل شدن در دهان حباب آزاد می‌کنند)، همچنین در شکلات سازی به میزان فراوان از روغن نارگیل استفاده می شود. برای استفاده بهتر و نیز نگهداری آسانتر، روغن نارگیل بهتر است به صورت پودر تولید شود. پودر کردن روغن نارگیل به وسیله دی اکسیدکربن انجام می‌گیرد.

جوش شيرين و بیکینگ پودر که در صنایع غذایی و شیرینی پزی کاربرد دارد، در اثر فرآیند آب نمک، کسید کربن CO2 و آمونیاک به عنوان مواد واکنش دهنده  بکار می‌رود و آمونیوم کلرید و سدیم هیدروژن کربنات(جوش شیرین) بدست می آید.

CO2 در شکلات سازی و شیرینی

دی اکسید کربن در صنایع بسته‌‌ بندی مواد غذایی

CO2 در بسته بندی مواد غذایی

یکی دیگر از کاربردهای CO2 در بسته بندی مواد غذایی مانند سبزیجات، فرآورده های گوشتی، غذاهای آماده، تنقلات ( پاپ کورن ، کورن فلکس و … ) می باشد، که به منظور ممانعت از رشد باكتري هاي تخريبي و به عنوان يك گاز فيلر (پر كن) براي كاهش نسبت گازهاي ديگر و همچنين حفظ شكل بسته بندي مورد استفاده قرار مي گيرد.

دی اکسید کربن (CO2) در صنایع غذایی در بخش تولیدات کاربرد های مختلفی از جمله ضد عفونی و آنتی باکتریال دارد.

CO2 در صنعت استخراج روغن

در استخراج روغن طبیعی محصولات به روش‌‌های مرسوم (روش فشردن و استخراج با حلال های آلی) در تولید روغن به دلیل قیمت بالای حلال‌‌های آلی، قوانین بهداشتی و زیست محیطی و افزایش نیاز به محصولات جدید و ترکیبی در صنایع غذایی، باعث توسعه‌ی تکنولوژی‌‌های جدید و بهداشتی برای فراوری محصولات غذایی شده است. از این رو می توان از کپسول کربن دی اکسید در تولید روغن استفاده کرد که در سال‌‌های اخیر، مورد توجه قرار گرفته است.

CO2 در استخراج روغن

مخازن CO2 مایع در صنایع غذایی

 مخازن کرایوژنیک  از دو مخزن تشکیل شده‌ اند که مخزن اصلی درون یک پوسته خارجی که مخزن بیرونی می‌باشد، قرار دارد.

حد فاصل این دو مخزن، از مواد عایق، مانند پرلیت تشکیل شده است که بر اساس روش غربال مولکولی عمل می‌کند .

مخزن درونی و همچنین لوله های درونی مخزن ، از جنس استنلس استیل می باشد که این امر موجب تضمین مرغوبیت و کیفیت مایعات گازی می باشد که خود عامل مهمی در بالا نگه داشتن خلوص گازهاست در جاهایی که خلوص بسیار مهم می باشد، مانند صنایع الکتریکی ، غذایی و دارویی .

فشار و انداره این مخازن استاندارد می باشد که مطابق با الزامات اقتصادی و مقدار مصرف ، تولید و توزیع می شود .

نکته بسیار مهم و قابل توجهی که باید بدانید این است که این مخازن بدون مصرف برق از مایع کرایوژنیک نگهداری می‌کند.

مزایای استفاده از مخازن CO2 مایع در صنایع غذایی

به صورت کلی اگر بخواهیم بین کپسول های مرسوم برای نگهداری گازها و این مخازن کرایوژنیک مقایسه ای داشته باشیم، در انتها به خوب بودن استفاده از مخزن کرایوژنیک پی می بریم. در زیر به تعدادی از مزیت مخزن‌های کرایوژنیک نسبت به دیگر مخزن‌ها اشاره کرده‌ایم:

قیمت و هزینه شارژ

اولین و مهم ترین تفاوت که منجر به برتری مخزن های کرایوژنیک می شود، بحث قیمت است.برای شارژ یک کپسول باید هزینه ای در حدود سه برابر هزینه ای که برای شارژ یک مخزن کرایوژنیک می شود، پرداخت کرد. در نتیجه در صورت استفاده از مخزن های کرایوژنیک هزینه های شخص تقریبا به یک سوم کاهش پیدا می کند.

توزیع داخلی بهتر و بهینه سازی منابع

مخازن کرایوژنیک بسیار متنوع بوده و امکان نصب در یک مکان و ایجاد یک شبکه متمرکز برای توزیع بهینه گازهای صنعتی مختلف را فراهم می‌کنند.

بهبود فرآیند شارژ و مصرف

شارژ گازها در مخازن کرایوژنیک با استفاده از پمپ کرایوژنیک و یا مبدل های حرارتی بوسیله افزایش فشار انجام می‌شود . مزیت اصلی این است که مایع کرایوژنیک ( گاز مایع )

مستقیم از محل تولید به محل مصرف منتقل شده و باعث ثبات بیشتر در کیفیت و خلوص گازها می‌گردد و همچنین استفاده از این مخازن به ایمنی مجموعه و کارکنان نیز کمک

می‌کند.

خلوص بالاتر

گازها و مایعات برودتی که در مخازن کرایوژنیک ذخیره می‌شوند، نسبت به سایر سیستم‌های ذخیره‌سازی، سطح خلوص بالاتری دارند؛ زیرا همانگونه که در بالا ذکر شد با انتقال مستقیم از محل تولید به مصرف و کاهش جابجایی در سایر مخازن امکان ورود نا خالصی و کاهش خلوص گاز را به حداقل می رساند  .

افزایش ایمنی

استفاده از مخازن کرایوژنیک با توجه به فشار پایین ، خطرات احتمالی را به حداقل می‌رساند ؛ همچنین با توجه به سیستم انتقال مرکزی گاز در مجموعه ها و کاهش تردد سیلندرهای تحت فشار از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می نماید .

به اختصار :

1-عدم نیاز به شارژ روزانه
2-ایمنی بالا به دلیل فشار کاری پایین
3-کاهش حداقل یک دوم هزینه‌های شارژ نسبت به کپسولها
4-عدم نیاز به هیدروتست و تست دوره ای
5-بدون نیاز به تعمیر و تعویض شیرالات
6-خلوص بالای 99%

مخزن CO2 مایع در صنایع غذایی

مخازن کرایوژنیک آریل صنعت سپاهان

شرکت فنی مهندسی آریل صنعت سپاهان با سابقه و تجربه فراوان در زمینه طراحی و تولید، انواع مخازن کرایوژنیک گازهای صنعتی و پزشکی مایع اعم از مخازن ( اکسیژن مایع، نیتروژن مایع، CO2 مایع، آرگون مایع ) مطابق با آخرین استانداردهای بین المللی و با قیمت و کیفیت کاملا رقابتی با نمونه های مشابه داخلی و خارجی با شرایط پرداخت آسان در خدمت صنایع محترم کشور میباشد. برای اطلاع از قیمت و شرایط پرداخت کافیست با کارشناسان آریل صنعت تماس بگیرید یا در واتساپ به شماره 0933006833 در ارتباط باشید. کارشناسان ما مشاوره های لازم را خدمت شما ارائه میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *