تعمیر مخازن کرایوژنیک


مخازن کرایوژنیک دست دوم موجود در بازار از مدل‌های مستعمل کشورهای دیگر می‌باشند. این عمر مفید خود را گذرانده‌ و به عنوان مخازن از کار افتاده وارد ایران می‌شوند.

در خرید مخازن کرایوژنیک دست دوم ابتدا باید به چند نکته توجه کرد اول اینکه مدل‌های موجود در بازار از نمونه‌های مستعمل روسیه و ترکیه و اروپا هستند.

این مخازن عمر کارکرد مفید خود را طی کرده‌اند و بعد از آن به ایران منتقل شده‌اند و یا از مخازنی هستند که در ایران کارکرده و به دلیل معیوب بودن به فروش می‌رسند. به دلیل اتمام عمر کارکرد مفید این مخازن نسبت به مخازن جدید استفاده از این تجهیز توصیه نمی‌شود.

مخازن کرایوژنیک دو جداره هستند و به این دلیل  امکان تست‌های غیر مخرب ( UT-RT-PT ) بر روی آن‌ها امکان پذیر نیست پس نمیتوان از وضعیت مخزن داخلی به درستی آگاه شد. در مواردی که مخزن با انجام تست فشار به فروش می‌رسد می‌تواند در مخزن داخلی ترک وجود داشته باشد و بعد از چند سیکل یا چند ماه کارکرد این ترک رشد کرده و خلا بین دوجداره را از بین ببرد. در این شرایط مخزن با یک مخزن تک جداره تفاوتی ندارد.

با توجه به نکات مطرح شده اگر مخزن نیاز به تعمیرات داشته باشد و مشکل از مخزن داخلی باشد باید مخزن‌های داخلی و خارجی کاملا از هم جدا شود تا مشکل مشخص و برطرف شود. این پروسه مشابه مراحل ساخت یک مخزن نو می‌باشد که هزینه بالایی دارد.
برای برآورد دقیق در این زمینه باید عمر مخزن ( 40 سال ) را کاملا با قیمت نو آن مقایسه کرد.

تعمیر مخازن کرایوژنیک

تعمیر مخازن کرایوژنیک

شاید این سوال پیش آمده باشد که آیا مخزن کرایوژنیک در صورت خرابی، قابل تعمیر می‌باشد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که تعمیر مخازن کرایوژنیک قابل انجام است، البته این کار باید توسط تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصصین مربوطه و با استفاده از کدهای مطابق با عملیات ساخت مخازن انجام گیرد. این عملیات براساس دستورالعمل‌های زمان ساخت مخزن کرایوژنیک، به علاوه دستورات فعلی که در مقررات مربوطه مخازن وجود دارد، صورت می‌پذیرد.

تعمیرات مربوط به مخازن کرایوژنیک باید به نحوی انجام شود که به ماهیت اصلی و ساختار واقعی مخزن خسارت یا تغییری وارد نشود. این تغییرات شامل اندازه، جنس، گنجایش و دیگر موارد می‌باشد. به طور کلی وجود هر گونه تغیر در ساختار اصلی مخزن کرایوژنیک می‌تواند در عملکرد آن در آینده تاثیر گذار باشد.

علاوه بر نکات مطرح شده در تعمیر مخازن کرایوژنیک، باید در نظر داشت که کلیه مراحل تعمیرات باید ثبت و ضبط شود. زیرا تمامی مستندات مذکور در آینده و در حین استفاده‌های بعدی از مخزن کرایوژنیک مورد نیاز می‌باشند و سوابق آن جهت مشخص شدن عمر مخزن کرایوژنیک و عملکردهای آتی مخزن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *